Wyjazd na Ukrainę własnym samochodem jest jednym z częściej wybieranych sposobów dojazdu do Lwowa. Osoby, którym nie straszne kolejki na granicach oraz specyficzna kultura jazdy i stan dróg często szukają informacji na temat wymaganych dokumentów do wyjazdu na Ukrainę. Ten temat już opisaliśmy. Teraz pora na ukraińskie przepisy drogowe. Jakie są przepisy, mandaty, ograniczenia prędkości czy wymagane wyposażenie auta na Ukrainie?
Ukraińskie przepisy o ruchu drogowym w pewnym stopniu różnią się od przepisów obowiązujących w Polsce. Wszystkich tych, którzy boją się jednak polowania na samochody na polskich rejestracjach, wymuszanie łapówek czy uciążliwe kontrole musimy uspokoić. Czasy w których na Ukrainie wymuszano łapówki od zagranicznych turystów minęły już dawno, łapówki płacą miejscowi.
W okolicach granic z Polską porusza się też wiele samochodów na polskich rejestracjach należących do Ukraińców, więc polowania na turystów byłyby dość trudne. Ogólnie rzecz biorąc podejście do przestrzegania przepisów ruchu drogowego na Ukrainie jest luźne. Wciąż jeszcze na tyle luźne, że wcale nie ma się czym martwić i ten tekst właściwie nie musi powstawać.
Na Ukrainie rzadko trafia się na patrole zatrzymujące samochody, policjantów ukrytych w krzakach z ręcznymi radarami czy ustawione fotoradary, te ostatnie są jednak coraz częstsze.
Najważniejsze przepisy drogowe na Ukrainie
Poruszając się po ukraińskich drogach należy mieć ze sobą prawo jazdy, dowód rejestracyjny, polisę ubezpieczeniową, a w wypadku aut z Polski również zieloną kartę. W jednym z poprzednich wpisów informujemy szerzej o dokumentach koniecznych przy wyjeździe na Ukrainę, wpis przyda się zwłaszcza tym, którzy jadą pożyczonym samochodem lub autem w leasingu.
Znaki drogowe na Ukrainie są bardzo podobne do tych w Polsce. Jeśli chodzi o ograniczenia prędkości to jeszcze do niedawna na Ukrainie w mieście obowiązywało ograniczenie do 60 km/h. Z początkiem 2018 roku zostało obniżone do 50 km/h. W strefach zamieszkania można poruszać się z prędkością 20 km/h. Na autostradzie na Ukrainie obowiązuje dopuszczalna prędkość wynosząca 130 km/h. Na drogach z rozdzielonymi pasami ruchu 110 km/h, na drogach krajowych 90 km/h. Kierowcy posiadający prawo jazdy krócej niż 2 lata mogą poruszać się z prędkością 70 km/h. Autobusy 90 km/h.
Na Ukrainie nie trzeba zapinać pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach. Dopuszczalny limit alkoholu w wydychanym powietrzu na Ukrainie to 0,2 promila, ale ze względu na przebywanie w obcym kraju lepiej wcale nie pić przed siadaniem za kółko. Na Ukrainie nie ma obowiązku jazdy na światłach przez cały rok. Na światłach należy jeździć w okresie od 1 października do 1 maja. Od listopada do marca należy posiadać opony zimowe jednak nie jest to sprawdzane przy przekraczaniu granicy. Tak samo jak i obowiązkowe wyposażenie samochodu w gaśnice, apteczkę i trójkąt ostrzegawczy.
Apteczka na Ukrainie musi być wyposażona m.in. w opaskę uciskową, elastyczny bandaż, dwa sterylne małe bandaże z gazy, jeden sterylny duży bandaż, jeden bandaż z gazy niesterylny, długi sterylny bandaż o szerokości 7m x 14 cm, 2 serwetki z chloroheksydyną, jałowe serwety, sterylny worek na opatrunek i nożyczki.
Gdzie uważać jadąc do Lwowa?
Większość dróg prowadzących z polskiej granicy do Lwowa wcale nie jest w bardzo złym stanie – wręcz przeciwnie. Kierowcy z ciężką nogą muszą uważać przede wszystkim na wjeździe do miasta od zachodu w okolicy miejscowości Zimna Woda przy skrzyżowaniu drogi H13 z przejścia granicznego w Krościenku z drogą M11 prowadzącą z granicy w Medyce.
Zwalniają tu wszystkie samochody bowiem znajduje się tu charakterystyczny dla wielu krajów bloku wschodniego posterunek policji drogowej oznaczony znakiem ДАІ. Warto pamiętać też, że widząc w lusterku radiowóz z włączonymi migającymi światłami na dachu wcale nie oznacza to, że policjanci chcą nas zatrzymać. Policyjne radiowozy na Ukrainie jeżdżą ze stale włączonym niebieskim światłem na dachu.
Jesienią 2018 roku policja w okolicy Lwowa zakupiła partię mierników prędkości TruCam i rozpoczęła kontrolowanie kierowców. Kontrole prędkości odbywają się przy radiowozie z włączonymi migającymi niebieskimi światłami na dachu. Kontroli radarowej urządzeniami TruCam na Ukrainie można spodziewać się na drogach M01, M03, M05, M06, M07, M14, M15, H22, H10. Liczba urządzeń wciąż wzrasta więc i kontrole są coraz częstsze. We Lwowie kontroli można spodziewać się też na drodze z europejskim oznaczeniem E40 w kierunku Kijowa. Co jeśli zostaniemy zatrzymani za złamanie przepisów ruchu drogowego? Wtedy przyjdzie nam zapłacić mandat…
Mandaty na Ukrainie
Ceny mandatów aktualne na 2018 rok. W 2023 są nieznacznie wyższe ale wciąż niskie. Jeśli złamiecie ukraińskie przepisy ruchu drogowego i zostaniecie na tym złapani i przyjdzie do zapłaty mandatu to nie będzie on wysoki. Dla przykładu jazda z niezapiętymi pasami bezpieczeństwa na przednich siedzeniach to mandat w wysokości 51 UAH. Jazda bez tablicy rejestracyjnej od 170 do 255 UAH, a z fałszywą tablicą od 255 do 340 UAH. Przekroczenie prędkości do 20 km/h to mandat w przedziale 255-340 UAH, a przekroczenie o ponad 50 km/h to mandat z przedziału 510-680 UAH.
Kara z wyższego poziomu stosowana jest jeśli przekroczenie prędkości związane było również z wyraźnym naruszeniem bezpieczeństwa. Używanie telefonu komórkowego podczas jazdy to mandat z przedziału 425-510 UAH. Kara za jazdę bez włączonych świateł w okresie od października do maja to 425 UAH.
Trzeba przyznać, że mandaty nie są wysokie. Pamiętajmy jednak że sytuacja może się w każdej chwili zmienić. Już wcześniej mówiono o planach podwyższenia kar, w przypadku przekroczenia prędkości o 50 km/h mówiono o mandacie w wysokości 3400 UAH. Wciąż jednak go nie wprowadzono. Druga sprawa, że w wielu miejscach na Ukrainie ze względu na zły stan dróg nie da się nie tylko przekroczyć prędkości ale nawet jechać zgodnie z ograniczeniem.
Poważniejsze są konsekwencje prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu – kara wynosi 10 200 UAH. Nie jest to rzadkie przewinienie. Jeśli kierowca z Polski zostanie złapany za jazdę pod wpływem alkoholu to możecie być pewni, że wzmianka o tym pojawi się w lokalnej prasie, tak jak było to w przypadku jednego z polskich sportowców grających w jednym z klubów z województwa lubelskiego.
Przepisy drogowe na Ukrainie – podsumowanie
Jeżdżąc po Ukrainie własnym samochodem należy bać się nie policji, mandatów czy łapówek lecz głównie stanu dróg. Jazda zwłaszcza po zmroku może okazać się dość trudna. Na wielu odcinkach ukraińskich dróg nie ma namalowanych pasów na jezdni, a jeśli są to nie są namalowane farbą odblaskową. Brakuje barier ochronnych, a oznakowanie jest tylko symboliczne. W wielu miejscach należy uważać na dziury w drodze – zwłaszcza w zimie może okazać się, że wyrwa w drodze jest głębsza, niż się spodziewaliśmy. Tak jest na mniejszych drogach i w miastach, drogi krajowe łączące najważniejsze punkty w kraju są głównie w dobrym stanie.
Jeśli chodzi o infrastrukturę to brak tu parkingów z czystymi toaletami, a stacje benzynowe na przykład przy drodze do Złoczowa umieszczone są głównie tylko przy większych miejscowościach.
Temat wyjazdu do Lwowa i na Ukrainę własnym samochodem poruszaliśmy już wielokrotnie. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi wpisami z cyklu, a w nich m.in. o bezpiecznych parkingach we Lwowie, o procedurze przekraczania przejścia granicznego z Ukrainą, o powodach gigantycznych kolejek na przejściach, limitach celnych, wymaganych dokumentach czy kulturze jazdy we Lwowie.
Polecamy również:
Mam zarezerwowane loty do Lwowa w połowie grudnia. Czy jest się czego obawiać w związku z prawdopodobnie wprowadzonym w Ukrainie stanem wojennym? Mam nadzieję, że Lwów będzie można normalnie odwiedzić i zwiedzić, że nie zostanie wprowadzona godzina policyjna.