Jeżdżąc po drogach w Europie i wracając później do Polski można przeżyć prawdziwy szok. Przy polskich drogach rozstawione są tysiące rozpraszających znaków drogowych. Czasem aż ciężko się połapać. Czy zawsze tak było? Oto zestawienie przedwojennych znaków drogowych w Polsce w 1938 roku. Ile było znaków drogowych? Jak wyglądała historia znaków drogowych w Polsce? Oto tablice ze starymi znakami drogowymi.
Właściwe znakowanie dróg ma bardzo ważne znaczenie tak dla bezpieczeństwa ruchu, jak i dla orientacji podróżnych. Z tych względów wobec rozwijającego się ruchu samochodowego o charakterze międzynarodowym zmierzono już od 1909 roku do ustalenia we wszystkich rajach jednolitego systemu znakowania dróg, które byłoby zrozumiałe dla ogółu automobilistów – czytamy w publikacji Instrukcja o znakach drogowych i urządzeniach ostrzegawczo-zabezpieczających na drogach z 1938 roku
Przedwojenne znaki ostrzegawcze
W latach 30. ubiegłego wieku stosowano znaki ostrzegawcze, znaki zakazów i ograniczeń ruchu, znaki nakazów oraz znaki informacyjne takie jak drogowskazy. Według konwencji z 1931 roku znaki ostrzegawcze stawiono tylko na drogach pozamiejskich z twardą nawierzchnią, a w miastach tylko w wyjątkowych przypadkach takich jak znaki o drodze z pierwszeństwem przejazdu czy ostrzegające przed przejazdami i niebezpiecznymi miejscami. Znaki zakazu i ograniczenia ruchu były znakami stosowanymi zarówno w mieście jak i na drogach pozamiejskich.
Przedwojenne znaki zakazu
W miastach daje się zauważyć bardzo często wyznaczanie ulic do ruchu jednokierunkowego, przeto zwraca się uwagę, że ten zbyt uproszony sposób regulowania ruchu powoduje wielkie niedogodności dla użytkowników dróg, toteż nie wolno go stosować bez rzeczywistej potrzeby, uzasadnionej względami bezpieczeństwa – pouczała instrukcja
Jak nie trudno zgadnąć popularnymi znakami były ograniczenia prędkości. Samochody i pojazdy konne miały inne znaki. Kolejnym interesującym znakiem stosowanym w przedwojennej Polsce był znak nakazujący ruch prawostronny. Znak ustawiano na granicy z Czechosłowacją w której do 1 maja 1939 roku obowiązywał ruch lewostronny, de facto zniesiony nieco wcześniej – po zajęciu Czechosłowacji przez Trzecią Rzeszę.
Znaki zakazu i ograniczenia ruchu
W 1938 roku rekomendowano by najważniejsze znaki drogowe w miastach umieszczać w zasięgu miejskiego oświetlenia. Jeśli nie dało się tego dokonać konieczne było stosowanie dodatkowego oświetlenia. Znaki ostrzegawcze nakazywano podświetlać na biało na znak a w kierunku nadjeżdżających światło pomarańczowe, znaki zakazu podświetlano na biało i światłem czerwonym w kierunku nadjeżdżających. Inne znaki przykazano oświetlać na biało jeśli brakowało w nich oświetlenia wewnętrznego.
Znaki obowiązującego nakazu
Znaki informacyjne
Poza miastem oświetlenie nie było już tak rygorystyczne: “Należy oświetlać bezwarunkowo tylko znaki zakazu przejazdu wszelkich pojazdów i zakazu wjazdu przy ruchu jednokierunkowym oraz znak zaleconej ostrożności ustawiony przy prowadzeniu robót drogowych na części jezdni drogowej”.
Drogowskazy i tablice informacyjne
Obecnie w Polsce stosuje się w sumie nieco ponad 350 różnych znaków drogowych.
Znaki graniczne
Oczywiście stosowano też najróżniejsze znakowanie farbą. W instrukcji z 1938 roku przygotowano nawet przepis na samodzielne przygotowanie farb pokostowych w barwie białej, czerwonej i popielatej. Nie przedłużając sprawdźmy jakie były międzynarodowe znaki przedwojenne oraz jakie dokładnie znaki ustawiono w Polsce przed II wojną światową.
Polecamy również: