Wbrew obawom i zapewnieniom niektórych właścicieli dużych sieci restauracyjnych ze Lwowa sytuacja gastronomii we Lwowie daleka jest od tragicznej. Wręcz przeciwnie. Najnowsze dane wskazują, że gastronomia we Lwowie rozwija się dynamicznie, a przychody restauratorów w regionie dynamicznie rosną. Wzrosty przychodów lwowskiej gastronomii za 2023 rok są jednymi z największych na Ukrainie.
Wzrost przychodów gastronomii w regionie lwowskim
Analitycy z YouControl Market przeprowadzili przeanalizowali przychody ukraińskiej gastronomii w okresie 2023 roku i zestawili je z wynikami z 2021 roku. Gastronomia na Ukrainie w 2023 roku osiągnęła rekordowy dochód netto w wysokości 31,6 mld hrywien (około 3,1 miliarda złotych polskich). To aż o 26% więcej niż w 2021 roku i aż o 82,6% więcej niż w roku 2022. Wzrost przychodów w regionie lwowskim uplasował region na trzeciej pozycji jeśli chodzi o wzrosty w zestawieniu.
W samym 2023 roku lwowskie firmy gastronomiczne wygenerowały 1,4 mld hrywien zysku netto (137,76 miliona złotych), co stanowiło 4,4% całkowitego zysku sektora gastronomicznego na Ukrainie. Jest to wzrost o 64% w porównaniu do trudnego roku 2022. Lwów wyprzedziły jedynie Kijów i obwód dniepropietrowski. Lwów jest jednym z kluczowych centrów gastronomicznych na całej Ukrainie.
Wzrost liczby restauracji i nowych przedsiębiorstw
Wzrosły nie tylko przychody ale również liczba restauracji i przedsiębiorstw gastronomicznych we Lwowie Daje to kłam twierdzeniom jednego z założycieli koncernu Fest, który kilka tygodni temu alarmował o tragicznej sytuacji w lwowskiej gastronomii. Według raportu w 2023 roku w regionie działało ponad 400 firm gastronomicznych, a liczba indywidualnych przedsiębiorców, świadczących usługi gastronomiczne wyniosła 2,3 tys (zestawienie przygotowano analizując firmy posiadające PKD odpowiadające za restauracje, sprzedaż napojów, dostawę dań gotowych itp). To wynik lepszy niż w większości regionów Ukrainy.
Liderami dochodów są Kijów (23 mld UAH dochodu, wzrost o 160,2% w porównaniu do 2022 roku), obwód dniepropietrowski (1,6 mld, wzrost o 31,8%).
Liderem na Ukrainie jest sieć McDonald’s posiadająca w kraju naprawdę niewiele lokali (obecnie 126 restauracji). Firma wygenerowała 12,9 mld hrywien. Ceny w McDonald’s na Ukrainie są niższe niż w Polsce. KFC na Ukrainie odpowiada za 2,5 mld UAH. Wśród liderów są też sieć Puzata Chata (951 mln UAH), Domino’s Pizza (369 mln UAH), Sushiya (322 mln UAH), Salateria (289 mln UAH), WOG Cafe (174 mln UAH). Warto też pamiętać, że niektóre firmy na Ukrainie mogą wykorzystywać kreatywną księgowość do zaniżania swojego zysku netto.
Analitycy z YouControl podkreślają, też że w latach 2023-2024 gastronomia otrzymała blisko 1,3 mld hrywien w formie kontraktów i zamówień publicznych. Najlepsze kontrakty ze strony państwowej dostała firma Fabryka Smaku z Odessy.
Mimo wyzwań związanych z brakiem turystyki i godziną policyjną gastronomia we Lwowie nie tylko utrzymuje stabilność, ale także rozwija się w szybkim tempie. Wzrost przychodów, liczby nowych firm oraz sukcesy zarówno małych przedsiębiorców, jak i dużych sieci, dowodzą, że lwowska branża gastronomiczna jest jednym z filarów lokalnej gospodarki. Zamiast pesymizmu lwowscy restauratorzy mają powody do optymizmu i szansy na dalszy rozwój.
Polecamy również: