Ceny paliwa na Ukrainie kiedyś były dla nas marzeniem. Niestety, od pewnego czasu systematycznie rosną, ale wciąż są wyraźnie niższe, niż w Polsce. Jadąc samochodem do Lwowa nie unikniecie tankowania na Ukrainie. Ile kosztuje benzyna na Ukrainie? Jak tankować na ukraińskich stacjach benzynowych? Które ukraińskie stacje paliw są najlepsze? O tym za chwilę.
Tankowanie na stacji benzynowej na Ukrainie
Zanim przejdziemy do jakości ukraińskiego paliwa, jego cen czy samych stacji benzynowych kilka słów poświęcić należy samej procedurze tankowania. To z pozoru prosta czynność, która na Ukrainie w niektórych miejscach może Was nieco zaskoczyć. Tu samochodu nie tankuje się normalnie, a przynajmniej nie zawsze. Na niektórych stacjach przy dystrybutorze czeka nalewacz, który zapyta was o rodzaj i ilość paliwa, którą chcecie zatankować, a także o sposób płatności. Informacje te zostaną następnie przekazane przez interkom do kasjera i dopiero potem rozpoczyna się tankowanie pojazdu.
Skąd taka dziwna procedura? Zastanawialiśmy się nad tym wielokrotnie i na myśl przychodzą jedynie dwa rozwiązania. Może to być mnożenie etatów tak jak słynne karteczki rozdawane na wjeździe na przejście graniczne albo sposób na kradzieże paliwa. W każdym razie – bywa to uciążliwe.
Jakie paliwa dostępne są na Ukrainie
Na szczęście z dostępnością paliwa, a także samych stacji benzynowych nie ma tu raczej problemów. Na większości stacji benzynowych dostępna jest benzyna 92-oktanowa, 95 Euro, 95 z dodatkami zależnymi od koncernu na którego stacji tankujecie, a czasem również i benzyna 100-oktanowa. Paliwo do diesla oznaczone jest literkami ДТ na srebrnym lub czarnym tle. Na lepszych stacjach dostępna jest też ropa z dodatkami uszlachetniającymi. Większość koncernowych stacji ma też stanowiska do tankowania gazu LPG. Nie spotkaliśmy stacji gazu CNG, ale mówiąc szczerze – nie szukaliśmy ich zbytnio.
Na jakich stacjach tankować
Jadąc samochodem do Lwowa czy to od przejścia w Korczowej lub Medyce (tu dostępne jest też piesze przejście) czy od bieszczadzkiego przejścia w Krościenku, natraficie na kilka rodzajów stacji benzynowych. Część z nich wygląda gorzej od najgorszych wiejskich, prywatnych stacji w Polsce czy stacji pamiętających czasy epoki PRL-u. Niektóre nie mają nawet sklepów, nie są oświetlone w nocy i nie ma na nich terminali do płatności kartami. Drugą kategorią są stacje koncernowe ale i tu należy uważać. Nie wszystkie “większe” koncerny oferują dobre paliwo.
Na Ukrainie warto tankować jedynie na zaufanych stacjach. Polecamy jedną z niewielu zachodnich firm, które prowadzą tu swój biznes sprzedaży paliw – Shell oraz lokalne sieci stacji OKKO, WOG oraz Socar. Nowsze stacje tej ostatniej charakteryzują się naprawdę ciekawym, nowoczesnym designem. Z naszej strony najbardziej polecamy jednak stacje OKKO. Każda z nich oferuje darmowe WiFi oraz całkiem dobrze wyposażone sklepy. Na większości bez problemu kupicie ciastka, przekąski czy kawę i herbatę. Niestety w większości przypadków toalety mogą stać na niskim poziomie, pozbawione mydła i ciepłej wody, a czasem “wyposażone” w pamiątki po poprzednich użytkownikach muszli klozetowej.
Jakość paliwa na Ukrainie
Tankując na sprawdzonych stacjach raczej nie odczujecie ani spadków mocy, ani nierównej pracy silnika, ani wzrostu spalania. Inaczej może być po zalaniu baku na nieco gorszej stacji. Tu wspomnimy niemiłą przygodę ze stacją AP, która znajduje się nieopodal centrum handlowego Forum Lviv. To pierwsza stacja benzynowa przy wyjeździe z centrum miasta w kierunku północnym. Jeszcze przed wzięciem pistoletu w dłoń uderza tu zapach rozlanej benzyny (lub też nieszczelnych dystrybutorów). Tankując wieczorem informacje o ilości paliwa, które chcecie zatankować podaje się tu kasjerowi obsługującemu stację przez okienko. Ten odblokowuje dystrybutor i możecie rozpocząć tankowanie. To typowe na niekoncernowych i mniejszych stacjach na Ukrainie.
Wybierasz się do Lwowa? Sprawdź oferty noclegów:
Booking.com
Omawiana stacja AP nie zachęca do tankowania na niej samym swoim wyglądem. Niestety, tym razem nie mieliśmy wyjścia. Po zalaniu benzyny do około połowy baku okazało się, że spalanie w zatankowanym samochodzie wzrosło o ponad 30%. Z takiej przygody warto wyciągnąć wnioski i omijać szemrane stacje. Jaka jest jakość gazu? Tego nie wiemy bo nikt z naszych znajomych nie ma auta z LPG. Jeśli macie jakieś przygody z tankowaniem LPG na Ukrainie koniecznie podzielcie się swoją historią w komentarzach poniżej.
Ceny paliw na Ukrainie
Z naszego doświadczenie wynika, że różnice między stacjami konkurencyjnych firm, a także różnice w ramach jednego koncernu wynikające z lokalizacji stacji są niewielkie, a czasem nie ma ich wcale. Obecnie (aktualizacja jesień 2018 roku) ceny benzyny we Lwowie kształtują się następująco.
Za litr oleju napędowego we Lwowie płacimy 31,49 UAH ([convert number=31.49 from=”uah” to=”pln”] zł), za olej napędowy z dodatkami płaci się 32,49 UAH ([convert number=32.49 from=”uah” to=”pln”] zł). Litr gazu LPG kosztuje 15,59 UAH ([convert number=15.59 from=”uah” to=”pln”] zł).
Benzyna 92-oktanowa kosztuje 31,99 UAH ([convert number=31.99 from=”uah” to=”pln”] zł), 95-oktanowa kosztuje 32,99 UAH ([convert number=32.99 from=”uah” to=”pln”] zł), a 95-oktanowa z dodatkami kosztuje 33.99 UAH ([convert number=33.9 from=”uah” to=”pln”] zł). Za litr benzyny 100-oktanowej na stacji WOG płaci się 37,99 UAH ([convert number=37.99 from=”uah” to=”pln”] zł). Ceny benzyny na Ukrainie mogą być minimalnie wyższe przy granicy i minimalnie niższe na mniejszych stacjach benzynowych. W ciągu ostatniego roku wzrosły o około 10 UAH na litrze. Da się znaleźć stacje oferujące cenę nawet o 2-3 UAH niższą od stacji koncernowych.
Polecamy również:
Ciekawie Panie prawicie, aż się zastanawiam czy tam naprawdę byliście. Mimo że mieszkam 350km od granicy odwiedzam Ukrainę 2 x w roku i zawsze wydaje mi się że paliwo tam jest lepsze niż u nas. Tankuję zwykle, ale nie wyłącznie na stacjach OKKO. Sieć tą doradzili nam miejscowi, a co do benzyny twierdzili że u nich jest z naturalnych surowców, u nas więcej dodatków syntetycznych nie pochodzących z ,,oleju skalnego” – nie wiem. Co do nalewacza to raczej nie archaizm, bo to tak jak kelner w restauracji. Chyba że ktoś zna tylko ,,restauracje” popularnych w polsce amerykańskich sieci, ale to nie są restauracje. Przydał by się w Polsce taki nalewacz to było by z kim przegadać i skończył by się temat kradzieży na stacjach.
Bywamy we Lwowie dwa razy. W miesiącu. Po pierwsze prosimy o czytanie ze zrozumieniem i piszemy wyraźnie, że stacje Okko są jednymi z niewielu z których korzystać warto. Tankowanie na innych podbiło w jednym z naszych samochodów Z V10 pod maską spalanie z 25 litrów na 100 kilometrów do 32 litrów na 100 kilometrów co jest różnicą znaczącą, która nie wzięła się z powietrza, a z jakości benzyny. Co do osoby nalewacza to można mieć swoje zdanie. Po pierwsze przeciąga to proces tankowania o dodatkowe minuty, po drugie jak się ma lepszy samochód to nie zawsze chce się, by macał go swoimi łapskami ktoś obcy, po trzecie to właśnie nalewacze, których spotykaliśmy byli jednymi z najbardziej zawistnych osób rzucających ironiczne komentarze w naszą stronę, gdy widzieli polskie blachy. Dodatkowo na mniejszych stacjach bywają w stanie wskazującym. Na stacjach w Polsce są kamery skierowane nie tylko na osobę, która tankuje ale również i na rejestrację samochodu. A od kradzieży z fałszywymi tablicami i tak są ubezpieczenia, także nalewacz nie jest potrzebny. Pozdrawiamy ze Lwowa :).
a co myślicie o stacjach amic ?
Nie testowaliśmy ich. Po opisanej wyżej przygodzie z mniej popularną stacją benzynową we Lwowie i wzrostem spalania o 7 na 100 tankujemy już tylko wyłącznie na stacjach Okko, aczkolwiek Amic to duże przedsiębiorstwo, więc nie powinno być z nimi problemów.
WITAM POWIEM TAK PALIWA NA STACJACH ZAZNACZAM NA STACJACH MARKOWYCH NA UKRAINIE TYPU OKKO,WOK I NIEBIESKA UKA TO PALIWA WIĘKSZOŚCI Z POLSKI LUB BIAŁORUSI.LEPSZEJ ODZIWO JAKOŚCI NIŻ NIE NA JEDNEJ POLSKIEJ STACJI .MOŻECIE TO SPRAWDZIĆ NA WOK NA WYSOKOŚCI WEJŚCIA DO WC JEST INFO ORLEN PETROCHEMIA,PALIWA TEGO TYPU JAK MUSTANG + TO PALIWA NAJMOCNIESZE I NAJDROSZE ALE NA ZIMĘ BA.. KUŻWA -32 I PALIMY JEDZIEMY W POLSCE TO JUŻ NAFTUJĄ SIE PARAFINA PALIWA .NA NIEBIESKIEJ BENZYNA 92 TO W POLSCE DOBRA 95.PAMIENTAJCIE ZE BEDĄC ZIMA NA STACJI PYTAJCIE JAKIE SĄ PALIWA DO JAKICH TEMPERATUR CHODZI O MINUSY JAK SIĘ BOISZ WLEJ DO BUTELKI I WSADZ DO ZAMRAŻARKI W TEDY ZOBACZYSZ JAKOŚĆ;)JAK BIERZESZ NA PRÓBE.TRZEBA TEZ PATZEC NA KOLORY DYSTRYBUTORÓW NA UA. ZIELONE TO ROPA CZERWONE I ZÓŁTE TO BENZYNA .HYM PYTANIE SKĄD TO WSZYSTKO WIEM ŚMIGAM JUŻ 15 LAT BO MIESZKAM W PRZEMYŚLU .I JAK SŁYSZE ZE UKRAINSKIE PALIWA TO LIPA TO MYSLE ALBO TANKOWANE NA PERFIDNEJ STACJI GDZIE CENA ROBI ROBOTE PODOBNIE JAK PRZY ALKOHOLACH CZY WYROBACH TYTONIOWYCH .OGÓLNIE POLECAM TANKOWANIE LUDZI I KLIMAT..
a co z ubezpieczeniem AC samochodu ?
Jestem na Zachodniej Ukrainie i przejechałem ją od Łucka do Kamieńca i z powrotem do Lwowa. Nigdzie nie było benzyny 98 oktanów a o 100 nie wspominając, a zwracałem na to uwagę, ponieważ tankuję tylko 98. Nawet na Shell – jest benzin VPower ale 95 oktanów. Na moje zapytanie o 98 – pan obsługujący pokręcił przecząco głową.