Po moście zwykle poruszają się piesi, samochody lub ewentualnie pociągi ale istnieje jeszcze jeden ciekawy rodzaj mostu. Koło Magdeburga w Niemczech znajduje się most kanałowy łączący Kanał Łaba-Hawela z Kanałem Śródlądowm zwany z niemieckiego Kanalbrücke Magdeburg. Most po którym możliwa jest żegluga statków rozpięty jest nad korytem Łaby. Tak wygląda największy wodny most kanałowy w Europie w Hohenwarthe.
Budowa mostu kanałowego
Nie każdy o tym wie więc warto przypomnieć, że terytorium Niemiec poprzecinane jest najróżniejszymi kanałami śródlądowymi. Najdłuższym niemieckim kanałem jest żeglugowy kanał Mittellandkanal czyli Kanał Śródlądowy o długości 325,7 kilometra zbudowany w 1906 roku.
To właśnie dzięki budowie tego kanału wybudowano wodne połączenie między krajami wschodu i zachodu Europy. Plan budowy połączenia między Kanałem Śródlądowym a Kanałem Łaba-Hawela pojawiły się już w czasach międzywojennych. Praca nad budową mostu kanałowego pod Magdeburgiem rozpoczęła się w 1934 roku.
Prace nad budową pierwotnej wersji mostu trwały do 1942 roku i zostały przerwane przez II wojnę światową. Do chwili porzucenia prac wzniesiono przyczółki, fundamenty filarów i cztery łuki konstrukcji. Po zakończeniu wojny Niemcy zostały podzielone na dwie strefy wpływów. Projekt został porzucony ponieważ władze komunistycznego NRD nie traktowały połączenia z zachodem jako jednej kwestii priorytetowych.
Po zjednoczeniu Niemiec pomysł budowy mostu kanałowego został przywrócony do życia. W 1993 roku przygotowano nowe plany, a pozostałości nieukończonej przedwojennej konstrukcji wysadzono. W 1997 roku wmurowano kamień węgielny i w marcu 1998 roku na dobre ruszono z budową.
Magdeburg Water Bridge
Praca nad nową wersją mostu kanałowego pochłonęły 501 mln EUR i trwały sześć lat. Most kanałowy otwarto oficjalnie 10 października 2008 roku. Powstała konstrukcja o całkowitej długości 918 metrów w tym 690 metrów na lądzie i 228 metrów nad wodą, szerokości 34 metrów w tym 32 metry samego kanału. Woda w kanale ma 4,25 metra głębokości. Most nadaje się do żeglugi, a po obydwu jego stronach przygotowana jest kładka pieszo-rowerowa. Budowa pochłonęła 68 tysięcy metrów sześciennych betonu. Wykorzystano 24 tysiące ton stali.
Kanał i most przeprowadzony nad korytem Łaby został wyposażony w system zapobiegający tworzeniu się lodu na powierzchni wody poprzez nawiewanie powietrza nad taflą. Możliwa jest jednoczesna żegluga tylko w jedną stronę mostu.
Budowa mostu wodnego pod Magdeburgiem zaoszczędziła statkom pokonywanie odcinka o długości około 12 kilometrów, i konieczność wykorzystania windy dla statków, skracając czas żeglugi o 3 godziny. W sezonie możliwe jest przepłynięcie się statkiem kursującym z jednej strony mostu na drugą.
Jeśli nie chcecie płynąć to bez problemu można tu dojechać samochodem i przejść się wzdłuż całej konstrukcji lub przejechać się na rowerze. Parking u stóp mostu jest bezpłatny, atrakcja czynna jest 24 godziny na dobę. Stojąc na moście lepiej uważać, by nie wpaść do wody – ani na, ani pod mostem.
Warto przeczytać również: